Mikä on ADAC?
ADAC-järjestö tulee Saksasta ja se on itseasiassa maailman suurin autokerho. ADAC muodostuu sanoista Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, minkä voisi kääntää ”yleinen Saksan autokerho”. ADAC tekee paljon muutakin kuin testaa turvaistuimia, kuten tekee törmäystestejä autoille ja tarjoaa vakuutuksia.
Suomessa Autoliitto julkaisee ADAC:n tekemien testien tulokset Suomeksi. Voit lukea turvaistuintestituloksia täältä.
Kevään 2024 testissä hyvin pärjänneet istuimet löydät verkkokaupastamme täältä.
"ADAC-testi mittaa myös lapsen matkustusmukavuutta, mikä saattaa jäädä sivuhuomiolle törmäystestejä seuratessa.”
Psst! Suomessa seurataan myös paljon Plus-testin tuloksia. Lue lisää Plus-testistä täältä.
ADAC-testin mittarit

ADAC-testi mittaa 4 eri osa-aluetta: Turvallisuus, käyttömukavuus, istuinmukavuus, ja haitalliset kemikaalit. Näiden eri osa-alueiden yhteisarvosanasta muodostuu turvaistuimen lopullinen arvosana.
Eri osa-alueilla on eri painoarvo testissä, kuitenkin turvallisuus on tärkein mittari ja siitä saatu arvosana painaa puolet tuloksessa. Haitalliset kemikaalit ovat painoarvoltaan pienimässä asemassa – jopa tyydyttävän arvosanan tässä osiossa saaneet turvaistuimet voivat silti saada erinomaisen kokonaisarvosanan.
- Turvallisuus 50 %
- Käyttömukavuus 40 %
- Istuimen mukavuus 10 %
- Haitalliset kemikaalit vain alentavat kokonaisarvosanaa
ADAC-testi mittaa turvakaukalot, turvaistuimet, ja turvavyöistuimet. Jos turvalaitetta voi käyttää ISOFIX-telakan kanssa ja turvavyökiinnityksellä, molemmat eri asennustavat testataan.
ADACin teettämät turvaistuintestit ovat moniulotteisia. Käyttö- ja istuinmukavuutta ei oikein testata muissa turvaistuintesteissä, mitkä ovat monelle tärkeitä mittareita turvaistuimen ostossa. Samalla ADAC-testi on hieman monimutkainen ymmärtää, sillä monet osa-alueet menevät limittäin ja arvosanojen tulkintaan joutuu käyttämään aikaa. Jos tarvitset tulkinta-apua testituloksiin, laita meille viestiä verkkosivujemme chatissa tai lähetä meille sähköpostia ja pyydämme turvaistuinasiantuntijoitamme käymään tulokset läpi.
1) Turvallisuus
Turvaistuimen turvallisuus mitataan etu- ja sivutörmäystestillä. Myös vöiden reititys ja istuimen vakaus vaikuttavat arvosanaan.
Turvallisuusarvosanan sisäinen prosenttijako menee näin:
- Etutörmäyssuoja: painoarvo 40 % arvosanasta
- Sivutörmäys: painoarvo 40 %
- Vöiden reititys: painoarvo 10 %
- Istuimen vakaus: painoarvo 10 %
Turvallisuus-osio vaikuttaa kaikista eniten kokonaisarvosanaan: 50 %.
2) Käyttömukavuus
Käyttömukavuuteen lukeutuu muun muassa lapsen kiinnittäminen ja istuimen väärinasentamisen riski. Nämä osa-alueet vaikuttavat myös turvallisuuteen, sillä väärin asennettu istuin ei suojaa lastasi kuten on tarkoitettu. Sen takia käyttömukavuus on toiseksi tärkein osa-alue ADAC-testissä.
Käyttömukavuudessa mitataan:
- Väärinasentamisen riski (painoarvo 40 %)
- Lapsen kiinnittäminen istuimen valjaisiin (painoarvo 20 %)
- Istuimen asentaminen autoon (painoarvo 20 %)
- Istuimen vaihtaminen toiseen autoon / Istuimen säätäminen lapsen koon mukaisesti (painoarvo 10 %)
- Käyttöohje (painoarvo 8 %)
- Turvaistuimen puhdistus ja viimeistely (painoarvo 2 %)
Käyttömukavuus-osio on yhteensä 40 % kokonaisarvosanasta.
3) IstuinmukavuusIstuinmukavuus-osiossa tärkeimmässä roolissa on lapsen mukavuus. Istuinmukavuus osiossa mitataan näitä:
- Istuimen tilavuus tai ahtaus lapselle (painoarvo 40 %)
- Paljon istuin vie tilaa autossa (painoarvo 20 %)
- Lapsen istuma-asento istuimessa (painoarvo 20 %)
- Istuimen miellyttävyys (painoarvo 20 %)
Istuinmukavuus on yhteensä 10 % kokonaisarvosanasta.
P.S. Tiesithän, että voit sovittaa turvaistuinta lapsesi kanssa meidän myymälöissämme? Tällä tapaa saat varmuuden, sopiiko turvaistuin teidän pikkuiselle. Katso lähimmän myymäläsi osoite täältä ja tule käymään.
4) Haitalliset kemikaalit
Turvaistuimesta tarkistetaan sen kemikaalikuormitus ja etsitään haitallisia kemikaaleja. Näihin kemikaaleihin lukeutuu muun muassa naftaleeni, DPHP ftalaatti, ja palonestoaineet.
Tämän osion prosentuaalinen painoarvo on 0 %. Jos haitallisten kemikaalien pitoisuus on liian korkea, se alentaa arvosanaa.
5) Miten lukea ADAC-testin tuloksia?
Helppo nyrkkisääntö on, että mitä pienempi numero, sen parempi tulos. ADAC:lla on myös liikennevalojärjestelmä helpottamassa testituloksien ymmärtämistä:
Autoliiton sivuilla julkaistaan testituloksista taulukot. Näistä taulukoista voit katsoa millaisen arvosanan kukin turvalaite sai eri osa-alueista. Testitulostaulukoissa huomioi +, -, ja 0-merkit ja katso kuvasta merkin arvosana.
”Autoliiton julkaisema turvaistuintesti asettaa istuimet lakisääteisiä vaatimuksia kovempaan rasitukseen, joten kaikki vähintään tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat varteenotettavia vaihtoehtoja istuinta valittaessa.” Autoliitto
Kehottaisimme kiinnittämään huomioita nimenomaan eri osa-alueiden arvosanoihin. Jokin turvaistuin on voinut saada erinomaisen arvosanan turvallisuudesta, mutta hyvän tai tyydyttävän käyttö- ja istuinmukavuudesta. Nämä kaksi viimeistä osa-aluetta ovatkin hieman monimutkaisempia.
Ensinnäkin istuinmukavuus on yksilöllistä. Suosittelemme aina tulemaan sovittamaan turvaistuinta niin omaan autoon kuin lapsellekin. Tämän avulla voidaan selvittää, miten turvaistuin sopii autoosi, onko turvaistuimelle tarpeeksi tilaa, ja viihtyykö lapsi turvaistuimessa.
Toisekseen Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissa on hieman erilaiset normit turvaistuimien käytössä. Keski-Euroopassa lapsia kuljetetaan enemmän kasvot menosuuntaan, mikä koetaan kaikista mukavammaksi tavaksi. Pohjoismaissa kiinnitetään enemmän huomiota matkustusturvallisuuteen ja sen takia selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet ovat enemmänkin normi – näin on myös Suomessa. ADAC-testi suoritetaan Saksassa, missä on yleistä kuljettaa lapsia kasvot menosuuntaan. Täten, ADAC-testi luokittelee kasvot menosuuntaan asennettavia istuimia mukavampina kuin selkä menosuuntaan.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin on voinut saada erinomaisen arvosanan turvallisuusosiossa, mutta sen arvosana on heikompi mukavuusosiossa, sillä sitä ei voi asentaa kasvot menosuuntaan. Tällöin kokonaisarvosana tippuu.

Suomessa Liikenneturvan suositusten mukaan lasta tulisi kuljettaa selkä menosuuntaan vähintään 4-vuotiaaksi asti. Tämä on myös Suomen Autoliiton suositus. Selkä menosuuntaan kulkeminen on 5x turvallisempaa lapselle.
Lähteet:
https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/turvaistuintestit
https://www.autoliitto.fi/tiedote/vaarin-asennettu-turvaistuin-ei-suojaa-lasta-kunnolla
https://www.autoliitto.fi/tiedote/valtaosa-istuimista-sai-hyvan-arvosanan-turvaistuintestissa
https://www.adac.de/
